سفر به کربلا در عاشورا و تاسوعا

مهم‌ترین نکات برای سفر به کربلا در عاشورا و تاسوعا که لازم است بدانید

با نزدیک شدن به ایام سوگواری عاشورا و تاسوعا میزان درخواست برای سفر به کربلا و دیگر شهرهای زیارتی عراق در بین محبان اهل بیت افزایش می‌یابد. بر همین اساس برای این سفر زیارتی به کشور همسایه لازم است درباره مهم‌ترین نکات برای سفر به کربلا در عاشورا و تاسوعا و به صرفه‌ترین راه سفر برای مدیریت هزینه‌ها و داشتن یک سفر پربار اطلاعات جمع کنید تا در طول سفر دچار مشکلی نشوید و با خیالی آسوده به زیارت بپردازید.

سفر زمینی به کربلا

یکی از به صرفه‌ترین راه‌ها برای سفر به کربلا سفر زمینی است که تورهای کربلا هم به وسیله آژانس‌ها و کاروان‌های کربلا در سرتاسر ایران به راه می‌افتند. در واقع کاروان‌های کربلا علاوه بر دارا بودن امنیت بیش‌تر، اقامت، وعده‌های غذایی و گرفتن روادید شما را بر عهده دارد. در واقع این کاروان‌ها با اجاره اتوبوس قادرند راحت‌ترین و بهترین حمل و نقل را برای شما فراهم آورند. همچنین اگر خودتان قصد سفر به کربلا را دارید می‌توانید با اجاره خودروی ارزان مشکل حمل و نقل به عراق و داخل شهر را برای خود حل نمایید.

راه حل سفر زمینی

بسیاری از شرکت‌های مربوطه با اجاره ماشین با راننده، شما را در این سفر زیارتی همراهی می‌کنند و در صورتی که تعداد شما زیاد باشد پیشنهاد می‌شود اتوبوس یا ون برای سفر به کربلا اجاره کنید تا در داخل کشور عراق علاوه بر جابجایی راحت در بین شهرها برای حمل و نقل هزینه‌ی اضافه‌ای نپردازید.

روادید کشور عراق

مسافران ایرانی جهت وارد شدن به خاک عراق باید برای اخذ ویزا اقدام کنند که مرجعی که این ویزا را صادر خواهد کرد سفارت کشور عراق واقع در تهران است. جهت اخذ ویزای گردشگری و زیارتی عراق و سفر به کربلا دو نوع ویزای انفرادی برای افرادی که به صورت انفرادی و فقط قصد سفر به عراق را دارند و همچنین ویزای گروهی برای کاروان‌ها و تورهای کربلا صادر می‌شود. برای اخذ ویزای گروهی مسئول کاروان می‌بایست با مراجعه به کارگزاری امور زیارتی استان تهران درخواست خود را مطرح نماید.

اقدامات برای صدور ویزای عراق

برای اقدام به گرفتن ویزای عراق لازم است مجوزی برای اخذ ویزا و مدارک شناسایی تمام مسافرانی که تصمیم سفر با کاروان را دارند همراه با پاسپورت آن‌ها داشته باشند در صورتی که مشکلی نباشد ویزا صادر خواهد شد و در این ویزا افراد کاروان اجازه ورود و خروج انفرادی از کشور را نخواهند داشت. لازم به ذکر است که اگر یک نفر هم مشکل داشته باشد تا زمانی که نام وی از لیست خط نخورد ویزا برای سایر افراد صادر نخواهد شد.

هزینه اقامت در کربلا

اگر تصمیم به سفر به طور انفرادی به عراق و کربلا را دارید تا حد امکان از اقامت در خوابگاه‌ها و هاستل‌ها پرهیز نمایید و به هتل‌ها بروید. هزینه اقامت در هتل‌های کربلا و عراق از شبی ۴۰ دلار شروع خواهد شد که از لحاظ امنیت و نظافت قابل قبول‌تر از سایر اقامتگاه‌‌ها است. همچنین اگر با کاروان کربلا سفر می‌کنید اقامت شما بر عهده مسئول آن‌ها قرار دارد.

هزینه خوراک برای سفر به کربلا

اگر با کاروان‌ها و تورهای زیارتی سفر می‌کنید تهیه سه وعده غذایی بر عهده آن‌ها است. اما در صورت سفر انفرادی به کربلا بهتر است از خوردن غذا در رستوران‌های بین راهی پرهیز نمایید زیرا غذای این رستوران‌ها به دلیل کیفیت پایین ممکن است شما را دچار مسمومیت کند. پیشنهاد می‌شود از رستوران‌های خوب و معروف کربلا مانند “زعفران”، “الفردوس” و “جبل عامل” استفاده کنید و یا اینکه غذاهای کنسروی آماده به همراه خود داشته باشید.

هزینه حمل و نقل عمومی کربلا

یکی از مهم‌ترین نکات برای سفر به کربلا در عاشورا و تاسوعا هزینه حمل و نقل عمومی است زیرا به علت کم بودن نظارت شلوغی شهر، نمی‌توان به امنیت این سیستم‌های حمل و نقل به آسانی اعتماد کرد و باید حواستان به اموال خودتان باشد و  به هیچ عنوان خانم‌ها تنها سوار تاکسی نشوند. هزینه تاکسی‌ها تا حرم امام حسین علیه السلام از گاراژ نجف به مقدار ۱۵۰۰ دینار عراق و مسیرهای کوتاه بین شهری ۳ تا ۵ دینار است. پیشنهاد می‌شود در صورتی که با کاروان سفر می‌کنید حتماً به همراه هم به جاهای مختلف شهر بروید و همانطور که اشاره شد اتوبوس اجاره کنید.

خرید بازار در کربلا

در کربلا بازارهای زیادی وجود دارند اما متاسفانه جنس مرغوبی ندارند به همین علت اگر تصمیم خرید سوغاتی برای عزیزان خود دارید، بهتر از سوغات اصلی این شهر که مهر عتبات عالیات و پارچه سبز تبرک است را تهیه و خرید نمایید و از خرید چیزهای دیگر پرهیز کنید.

آب و هوای عراق

عراق یک کشور صحرایی است که تابستان‌های گرم با دمای زیاد دارد به همین علت در تابستان گرمای شهر طاقت فرسا خواهد بود ولی زمستان‌های خنکی دارد.

نکات سفر به کربلا

  • در کشور عراق راجع به مواد مخدر و داروهای روانگردان حساسیت زیادی وجود دارد و اگر مقدار کمی از آن‌ها به همراه خود داشته باشید، مدیر کاروان بازداشت خواهد شد و سایر مسافران به ایران بازگردانده می‌شوند.
  • به همراه داشتن تمام مدارک شناسایی نیاز نیست و داشتن یک کارت شناسایی و گذرنامه کافی خواهد بود.
  • از مراجعه و رفتن به شهرهایی که پوشش امنیتی ندارند به شدت خودداری نمایید.
  • از لوازم شخصی سایر افراد استفاده نکنید و درحفظ سلامت خود بکوشید. همچنین تا حد امکان از مکان‌های مطمئن غذا تهیه نمایید.
  • روی وسایل و ساک‌های خود حتماً نام و دیگر مشخصات خود را بنویسید و حتماً مواظب همراهان مخصوصاً فرزندان خود باشید.
  • از تجمع در مکان‌هایی که تصادفات رخ داده و دیگر مکان‌های شلوغ خودداری کنید.

نکات قابل توجه در سفر به کربلا در عاشورا و تاسوعا

توجه به مهم‌ترین نکات برای سفر به کربلا در عاشورا و تاسوعا مانند سفر زمینی، روادید، اقدامات برای صدور ویزا، هزینه اقامت، هزینه خوراک، هزینه حمل و نقل عمومی، خرید از بازار و آب و هوای کشور عراق قبل از سفر زیارتی در عاشورا و تاسوعا به کربلا می‌تواند در کیفیت و بهره‌مندی معنوی و گردشگری از این کشور به شما کمک کند.

سوالات متداول

به صرفه‌ترین راه سفر برای رفتن به کربلا چیست؟

یکی از به صرفه‌ترین راه‌ها برای سفر به کربلا سفر زمینی است که تورهای کربلا هم به وسیله آژانس‌ها و کاروان‌های کربلا در سرتاسر ایران به راه می‌افتند.

هزینه اقامت در کربلا به چه صورت است؟

هزینه اقامت در هتل‌های کربلا و عراق از شبی ۴۰ دلار شروع خواهد شد که از لحاظ امنیت و نظافت قابل قبول‌تر از سایر اقامتگاه‌‌ها است. همچنین اگر با کاروان کربلا سفر می‌کنید اقامت شما بر عهده مسئول آن‌ها قرار دارد.

چه سوغاتی بهتر است در کربلا برای عزیزان خود تهیه کنیم؟

در کربلا بازارهای زیادی وجود دارند اما متاسفانه جنس مرغوبی ندارند به همین علت اگر تصمیم خرید سوغاتی برای عزیزان خود دارید، بهتر از سوغات اصلی این شهر که مهر عتبات عالیات و پارچه سبز تبرک است را تهیه و خرید نمایید و از خرید چیزهای دیگر پرهیز کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها